ipunk.cz→Iné Kafe – Právo na šťastie (Recenzia)

28. listopadu 2011 v 12:09 | MatuSka |  IK info
Byla to zářivá historie, kapela z garáže, jejíž cesta na vrchol byla dlážděna hity jako Ráno, Růžová zahrada nebo Spomienky na budúcnost. Desítky tisíc prodaných nosičů, spousta platinových a multiplatinových desek, slovenští Slavíci. To vše za sebou měli Iné Kafe a to vše nechali ve prospěch frontmana Vratka Rohoně, který se rozhodl dát přednost kariéře dopravního pilota. A tak to bylo do ohlášení "prvního posledního" koncertu v Mlynské dolině v Bratislavě. Tato zpráva způsobila odpálení bomby v československé kotlině, na jejímž konci byla na naše poměry až neuvěřitelná mánie. Iné Kafe od odehrání koncertu vydali "Best of…", Live DVD z pravděpodobně největšího punkrockového koncertu domácí kapely na našem území, turné, jež narůstalo spolu s dalšími vyprodanými kluby. Proto nikoho nemůže překvapit, že dalším krokem bylo nové studiové album. Můžete si myslet o Iné Kafe cokoli, stejně jako o jejím frontmanovi a hlavní tváři i srdci kapely Vratkovi, ale jedno se musí nechat, za tím obrovským comebackem a megalomanskými projekty je pořád kapela, která píše skvělou hudbu. A nové album je toho důkazem.

To nejdůležitější na začátek - Iné Kafe to dokázali, přes mnohé pochybnosti nad prvními ukázkami desky (Petra po rokoch patří mezi nejslabší písně na albu.) natočili album, které těžko bude hledat konkurenci, hlavně po zvukové stránce. Jak bylo předesíláno, Iné Kafe si dali na zvuku opravdu záležet. Je to žolík, který se kapele hodí hlavně na začátku alba, kdy se slušně řečeno nepovedený start, hlavně po textové stránce, schován za skvělý zvuk vytvořený pomocí Matěje Turcera (From our hands) a Marka Rakovického (Lavagance). Hutný zvuk Vás posadí do židle a nepustí až do posledních tónů desky. A je to dobře, protože by byla škoda, po rozjezdu odsoudit celé album.

Po rozporuplném začátku a coveru Keď sa všetci zjednotíme začíná kolotoč skvělých písní, z níž každá by mohla být singlem a potenciálním rádiovým hitem. Vrcholy alba Figúrka, 90% a Špinavé objatie by si jistě zasloužily místo na bestofce, jen kdyby vyšla až po tomto albu. Je až neuvěřitelné s jakou lehkostí i po tolika letech Rohoň skládá hity - ať jde o temnou atmosféru nebo pozitivní nálady, vždy je z písní cítit silné sebevědomí. A stále to funguje skvěle a ve všech náladových polohách alba nepůsobí Iné Kafe tuctově nebo trapně. Je možné, že se pousmějete nad různými klišé, zvlášť pokud jde o vztahy, ale stále si Iné Kafe drží nějakou laťku, pod kterou neklesnou.

Přestože se najde několik míst, které tahají za uši, jde o malé karamboly v jinak skvělé jízdě. Zjednodušeně řečeno, po slabém začátku a přes pár technických chyb zajeli Iné Kafe nejlepší čas. Je pouze na ostatních závodnících aby se jim vyrovnali. Prospělo by to celé naší malé scéně.
Iné Kafe jsou fenomén, jsem si jistý, že to byli právě oni, kteří pomohli mnoha kapelám v celém Československu. Selfish, Horská chata a mnoho dalších našlo spousty svých fandů právě na společných koncertech s bratislavskou kapelou. Oblíbení kafáči byli vždy minimálně o krok před ostatníma a nejinak je tomu na "Právo na šťastie". Není tak chytré jako "Bez udania dôvodu" ani energické jako "Je tu niekto". A možná je to nejhorší album Iné Kafe, ale pořád o krok před ostatními. Další potvrzení toho, že jim první místo náleží oprávněně.

Iné Kafe - Právo na šťastie
Hodnocení: 8/10
Datum vydání: 14.11.2011